Patutkah saya melabur dalam perniagaan mesin vending - Header Post

Patutkah Saya Melabur dalam Perniagaan Mesin Vending?

Julai 28, 2023

Selain daripada menjana pendapatan secara pasif, mesin vending mempunyai beberapa faedah yang menjadikan memulakan perniagaan ini menarik, terutamanya bagi pemilik perniagaan baharu dengan wang tunai yang rendah. Walau bagaimanapun, terdapat juga maklumat jualan untuk kepentingan terbaik syarikat mesin vending mengenai keuntungan dan perkara yang diperlukan untuk berjaya. Oleh itu, mengumpul lebih banyak maklumat adalah penting untuk menentukan sama ada anda perlu melabur dalam perniagaan mesin vending.

Berapakah modal yang diperlukan untuk mesin vending?

Pelaburan awal untuk perniagaan mesin vending adalah terutamanya untuk mesin dan stok barangan. Dengan kira-kira RM20,000, anda boleh memperoleh mesin vending baharu untuk menjalankan perniagaan anda.

Pertimbangkan untuk membeli mesin terpakai atau diperbaharui jika anda cuba menurunkan harga mesin. Lebih baik jika anda tahu cara membaiki mesin anda sendiri atau boleh mencari seseorang untuk melakukannya secara munasabah. Oleh itu, anda tidak perlu bimbang tentang masalah warranty dengan kaedah ini.

Berapakah pendapatan mesin vending setiap hari?

Hasil harian yang dijana oleh mesin vending mungkin berbeza dengan ketara berdasarkan jenis mesin, lokasi, barangan yang dijual, permintaan pengguna, pemasaran dan perkhidmatan pelanggan. Mesin vending biasa boleh menghasilkan RM3 hingga RM13 dalam keuntungan bersih dalam jualan harian. Ini menghasilkan keuntungan bersih bulanan RM100 hingga RM400 bagi setiap unit.

Sesetengah mesin vending boleh menjana lebih banyak wang di kawasan baik dengan trafik tinggi. Sebagai contoh, bergantung pada permintaan produk dan usaha pemasaran, mesin vending di bangunan pejabat yang sibuk, lapangan terbang atau pusat membeli-belah mungkin dapat menghasilkan sehingga RM100 keuntungan bersih setiap hari atau lebih.

Sebaliknya, mesin vending di tempat yang mempunyai sedikit trafik atau permintaan untuk barangan yang mereka jual mungkin menjana hasil yang jauh lebih sedikit. Sebagai contoh, mesin vending di kawasan terpencil atau luar bandar mungkin hanya menjana keuntungan bersih harian RM3 hingga RM5. Sesetengah mesin di tempat ini malah akan menghasilkan kerugian (contohnya, apabila kos elektrik melebihi hasil atau apabila anda menjual makanan dengan jangka hayat yang singkat dan mesti membuang makanan yang telah rosak). Beralih ke tempat yang lebih baik adalah berbaloi jika perniagaan semasa tidak menguntungkan. Selain itu, anda harus mempertimbangkan menukar barangan yang anda jual.

Apakah kelebihan dan kekurangan perniagaan mesin vending?

Perniagaan mesin vending sangat menarik kerana ia adalah gabungan inovasi dan kemudahan yang tersendiri. Walaupun mempunyai perniagaan mesin vending mempunyai banyak kelebihan, terdapat juga kelemahan.

Kelebihan: Kos permulaan yang rendah

Anda mungkin memerlukan banyak wang untuk memulakan perniagaan baharu. Tetapi dengan hanya sedikit pelaburan, anda boleh memiliki perniagaan mesin vending. Beberapa ribu ringgit, yang cukup untuk membeli satu mesin lama, mungkin membantu anda bermula. Tanpa membuat komitmen kewangan yang besar atau melepaskan kerja harian anda, ini adalah keadah yang bijak untuk menentukan sama ada perniagaan ini akan menguntungkan anda.

Kelebihan: Kurangkan risiko dengan bermula dari kecil

Memulakan perniagaan anda secara kecil-kecilan boleh mengurangkan risiko kewangan anda. Anda boleh tahu berapa banyak wang yang anda boleh jana dengan bermula dengan satu mesin. Anda juga boleh menemui selok-belok operasi vending, termasuk pemasaran, penentududukan dan kekerapan stok semula. Oleh itu, anda tidak perlu kehilangan wang yang besar jika anda mendapati perniagaan itu tidak berjaya.

Kelebihan: Nikmati fleksibiliti kerja

Anda boleh memilih waktu bekerja dan kekerapan anda restok dan menservis mesin anda. Anda boleh memilih lokasi untuk mesin anda dan berunding kontrak dengan pemilik hartanah. Memandangkan mesin berfungsi untuk anda dengan menjual barangan tanpa memerlukan anda berada di sana secara fizikal, ia juga memberi anda banyak fleksibiliti masa.

Kelebihan: Urus pertumbuhan perniagaan anda

Produk yang anda jual mungkin memberi kesan kepada daya maju operasi jualan anda. Anda boleh memilih produk yang berpotensi untuk menjadi yang paling menguntungkan berdasarkan penyelidikan pasaran dan trend industri. Kebanyakan pengendali menasihatkan memilih produk untuk mesin vending anda yang hanya kira-kira satu pertiga daripada jumlah yang mungkin anda caj kepada pelanggan dan memperoleh keuntungan hampir RM1 untuk setiap jualan yang mungkin.

Kelemahan: Keuntungan adalah minimum

Jika anda tetap dengan pelan permulaan kecil dan satu mesin, anda mungkin hanya menjana sedikit setiap minggu. Membayangkan bahawa jika strategi pertumbuhan anda adalah untuk melabur semula dalam perniagaan ini, anda tidak akan sampai ke mana-mana dalam masa terdekat. Walaupun terdapat dakwaan yang dibuat oleh pembekal mesin vending bahawa anda mungkin memperoleh banyak wang dengan mudah, anda tidak seharusnya menjangka menjana wang serta-merta apabila anda baru bermula.

Kelemahan: Persaingan sengit untuk lokasi yang baik

Persaingan untuk lokasi adalah faktor lain yang akan memberi kesan ketara kepada hasil anda. Tempat terbaik ialah mereka yang mempunyai lebih ramai pekerja kolar biru kerana mereka membelanjakan dua kali lebih banyak untuk mesin vending. Selain itu, anda ingin mengelak daripada berada di kawasan yang sudah dibanjiri dengan mesin vending lain atau mempunyai terlalu sedikit pelanggan untuk dilayan. Mendapatkan lokasi yang baik juga mungkin memerlukan pembayaran insentif kepada pemilik lokasi.

Kelemahan: Bukan usaha lepas tangan

Walaupun anda menyediakan mesin anda dan menyimpannya dengan barangan, usaha untuk menjalankan perniagaan anda diteruskan. Anda mungkin perlu mengalihkan mesin sehingga anda menemui tempat yang berfungsi secara ekonomi untuk terus berjaya. Anda juga mungkin perlu menukar pilihan produk anda. Apabila anda telah menemui formula yang berkesan, anda mungkin bersedia untuk mengembangkannya. Semua itu memerlukan banyak masa dan usaha.

Berapa lama mesin vending bertahan?

Jangka hayat mesin vending dipengaruhi oleh beberapa pembolehubah, termasuk jenis mesin, pengilang, penggunaan dan kualiti penyelenggaraan. Mesin vending biasanya bertahan antara lima hingga lima belas tahun.

Mesin vending yang berkualiti tinggi yang menerima penyelenggaraan dan servis tetap mungkin bertahan lebih lama; bagaimanapun, mereka yang mempunyai penyelenggaraan yang lemah mungkin perlu diganti lebih awal.

Apabila memilih mesin vending, adalah penting untuk menimbang dengan teliti pelaburan awal dan kos operasi berterusan kerana jangka hayat mesin itu akan menjejaskan jumlah keuntungan perniagaan mesin layan diri anda.

Bagaimana untuk memastikan perniagaan mesin vending anda menguntungkan?

Peraturan yang sama dikenakan kepada syarikat biasa dan mesin vending. Anda harus terus melakukan banyak usaha jika anda ingin berjaya dan memperoleh wang. Masih banyak kerja yang perlu dilakukan, selain fakta bahawa pelancaran pertama adalah kurang daripada membuka kedai kecil konvensional. Terdapat tiga faktor utama untuk memastikan mesin vending anda menguntungkan:

1) Pilih mesin vending yang sesuai

Mesin datang dalam tiga jenis: bulk, mekanikal dan elektronik. Mesin vending bulk menawar satu produk dalam stok. Tidak seperti mesin bulk, mesin mekanikal menawarkan pelbagai barangan dan boleh menjana lebih banyak hasil. Jenis yang paling canggih ialah mesin vending yang menggunakan elektronik. Ia termasuk skrin sentuh dan menerima pembayaran kad dan e-wallet, yang sesuai dengan gaya hidup moden di mana lebih sedikit orang membawa wang tunai dan syiling.

2) Pilih lokasi yang baik

Lokasi mesin vending adalah seperti perniagaan kedai mini. Saiz mesin vending adalah besar. Oleh itu, berpindah ke kawasan baharu memerlukan banyak kerja. Bagi memilih lokasi, ciri-ciri termasuk sama ada orang ramai adalah tetap atau mudah alih dan umur. Semuanya perlu diambil kira.

3) Jual produk yang betul

Kami akan tahu tentang dinamik pelanggan apabila kami memilih tempat itu. Daripada mempunyai mesin vending yang menjual minuman dan makanan ringan biasa, anda boleh mencuba barangan lain berdasarkan pelanggan sasaran anda. Ingat bahawa kita hanya boleh meningkatkan jualan dan keuntungan dengan memilih produk yang pelanggan inginkan.

Bagaimana untuk memilih pembekal mesin vending?

Adakah anda berfikir tentang melabur dalam perniagaan mesin vending? Memilih pembekal terbaik dengan begitu banyak pilihan boleh menjadi sukar. Tetapi jangan risau! Berikut ialah artikel yang menunjukkan 8 syarikat mesin vending terbaik di Malaysia. Selain itu, kami akan membantu anda membuat keputusan termaklum dengan memberitahu anda faktor untuk memilih pembekal mesin vending yang boleh dipercayai.

Faktor yang perlu dipertimbangkan semasa memilih pembekal mesin vending

Terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan semasa memilih pembekal mesin vending terbaik untuk diri sendiri. Pertama, anda mesti mengesahkan bahawa pembekal mempunyai pengetahuan industri dan rekod prestasi menyediakan mesin berkualiti tinggi.

Adalah lebih baik untuk mempunyai pembekal yang boleh bekerjasama untuk mereka bentuk mesin yang memenuhi keperluan dan spesifikasi unik anda. Ini merangkumi setiap aspek, daripada produk yang anda ingin jual kepada reka bentuk mesin.

Kebolehpercayaan dan ketahanan mesin juga penting. Sekeping peralatan yang kerap rosak atau memerlukan penyelenggaraan sentiasa akan menyebabkan anda masa dan wang untuk membaiki.

Kos juga harus menjadi salah satu daripada banyak pertimbangan semasa memilih pembekal mesin vending. Cari vendor yang memberikan harga berpatutan sambil mengekalkan kualiti dan tidak mengambil jalan pintas.

Sambungan yang berjaya antara anda dan pembekal mesin vending bergantung pada perkhidmatan pelanggan yang cemerlang. Dari masa ke masa, kegembiraan anda dengan barangan dan perkhidmatan pembekal boleh meningkat jika mereka prihatin, berkomunikasi dan bersemangat untuk menangani masalah atau kebimbangan anda.

pilihan editor