18 Idea Pendapatan Pasif - Header Post

18 Idea Pendapatan Pasif untuk Menjana Wang Tambahan

Julai 15, 2023

Sama ada anda cuba memulakan perniagaan sampingan atau hanya ingin menjana sedikit wang tambahan setiap bulan, pendapatan pasif boleh menjadi kaedah yang baik untuk membantu anda menjana aliran tunai tambahan, terutamanya semasa ekonomi sedang mengalami inflasi yang meluas. Apabila masa yang baik, pendapatan pasif boleh membantu anda membuat lebih banyak wang. Ia juga boleh membantu anda bertahan jika anda tiba-tiba kehilangan pekerjaan, memutuskan untuk mengambil cuti kerja, atau jika inflasi terus memakan kuasa beli anda.

Dengan pendapatan pasif, anda boleh terus menjana wang sambil bekerja di tempat kerja biasa anda, atau jika anda boleh mewujudkan aliran pendapatan pasif yang boleh dipercayai, anda mungkin ingin mengambil sedikit masa. Pendapatan pasif memberi anda jaminan tambahan dalam apa jua keadaan. Mencipta kekayaan melalui pendapatan pasif juga mungkin menarik minat anda jika anda bimbang tentang menyimpan cukup gaji anda untuk mencapai objektif persaraan anda.

Keperluan untuk menjana pendapatan pasif

Adalah idea yang baik terlebih dahulu untuk menghapuskan beberapa mitos sebelum kita membincangkan konsep pendapatan pasif. Walaupun istilah “pasif” membayangkan bahawa anda tidak boleh berbuat apa-apa kecuali duduk diam dan mengumpul wang, ini tidak berlaku.

Sekurang-kurangnya satu daripada dua komponen yang disenaraikan di bawah mesti ada dalam setiap aliran pendapatan pasif: 1) Komitmen kewangan awal atau 2) Komitmen masa awal. Pekerjaan anda, freelance atau bekerja online bukanlah definisi pendapatan pasif. Dengan melakukan tindakan sekali, pendapatan pasif diperoleh pada masa hadapan.

Pendapatan pasif bukan

1. Tugas anda. Secara umumnya, pendapatan pasif bukanlah wang yang anda sertai secara langsung, seperti gaji daripada pekerjaan.

2. Kerja kedua. Mengambil kerja kedua tidak akan menjadi sumber pendapatan pasif kerana anda masih perlu meluangkan masa dan usaha untuk mendapat ganjaran. Pendapatan pasif adalah tentang mewujudkan aliran wang yang stabil tanpa perlu banyak usaha.

3. Aset yang tidak menjana pendapatan. Melabur mungkin merupakan cara yang hebat untuk menjana pendapatan pasif jika anda memiliki aset yang menghasilkan dividen atau faedah. Walaupun saham atau pelaburan lain yang tidak membayar dividen, seperti mata wang kripto, mungkin menarik, ia tidak menghasilkan pendapatan pasif.

18 idea pendapatan pasif untuk menjana wang tambahan

1. Melabur dalam loker dobi

Loker dobi sedang merevolusikan industri dobi. Ia telah menjadi pilihan yang dicari untuk individu dan keluarga yang tertekan masa disebabkan peningkatan gaya hidup yang sibuk dan populariti servis on-demand. Dengan loker dobi, pelanggan meletakkan pakaian kotor mereka di dalam loker, dan syarikat pembersihan mengambilnya untuk mencuci dan menghantar balik semula apabila pembersihan selesai.

Syarikat seperti Mr.Clean menawarkan peluang pelaburan loker dobi yang mempunyai potensi besar untuk pelabur memperoleh hasil pasif. Sebagai pelabur, anda hanya perlu mendapatkan lokasi yang baik dan membayar modal permulaan untuk bermula. Mr.Clean melakukan semua kerja operasi. Jualan dibahagikan antara kedua-dua pihak.

2. Buka kedai dobi layan diri

Orang ramai akan sentiasa memerlukan pakaian bersih, menjadikan dobi sebagai keperluan asas. Dengan membuka perniagaan dobi layan diri, anda mungkin mengambil kesempatan daripada permintaan yang berterusan yang tidak terjejas oleh perubahan ekonomi.

Anda boleh bermula dengan perniagaan dobi layan diri kecil untuk menguji pasaran. Setelah anda lebih mantap, anda boleh berkembang dengan menambahkan lebih banyak mesin atau membuka lokasi baharu. Selain itu, anda boleh meningkatkan hasil anda dengan menambahkan loker dobi untuk menyediakan perkhidmatan tambahan, seperti cucian kasut, cucian kering, dan lain-lain, kepada pelanggan.

3. Beli mesin vending

Pernah terfikir siapa yang menyelenggara semua mesin vending yang sentiasa berstok? Pembelian soda dan makanan ringan merupakan wang tunai pasif kepada pemilik mesin tersebut. Perniagaan mesin vending perlu pelaburan dalam masa dan kewangan awal. Mesin vending boleh menjadi pendapatan pasif yang hebat apabila anda memperoleh lokasi yang baik . Kini, terdapat juga mesin vending yang berbeza seperti bunga, kopi, dan lain-lain untuk anda pilih.

4. Mula perniagaan dropshipping

Salah satu bentuk pendapatan pasif yang paling menguntungkan ialah dropship. Dengan dropshipping, anda boleh membeli item popular di website seperti AliExpress dan menjualnya kepada orang di seluruh dunia.

Anda boleh juga membeli produk daripada vendor dropshipping, termasuk fesyen, kelengkapan rumah, kecantikan dan lain-lain. Daya tarikan dropshipping adalah anda boleh membuat syarikat sendiri dan menetapkan harga untuk barangan tersebut.

Oleh itu, dropshipping memberikan anda kawalan terbesar ke atas margin berbanding dengan mana-mana strategi pendapatan pasif dalam senarai ini.

5. Buat dan dapatkan wang dari blog

Blogging adalah sumber aliran pendapatan pasif yang popular. Banyak pemilik perniagaan telah menggunakan blog untuk menjana pendapatan pasif melalui produk, kursus, sponsored artikel, affiliate links, tawaran buku, dan lain-lain.

Membina blog yang berjaya memerlukan banyak kerja awal. Walau bagaimanapun, mempunyai senarai e-mel atau menjana trafik organik dan sosial adalah salah satu cara jangka panjang terbaik untuk mengembangkan pelawat blog. Faedah utama mempunyai blog ialah ia boleh menjana berbilang aliran hasil daripada hanya satu aset.

6. Menjual kursus online

Menjual kursus online mungkin merupakan konsep pendapatan pasif yang sangat baik untuk anda jika anda adalah pakar dalam subjek atau industri tertentu. Ramai orang bersedia untuk membayar untuk mengakses kandungan anda, sama ada anda menjualnya melalui website anda atau platform pembelajaran online seperti Udemy.

Sudah tentu, menjual di website seperti Udemy memudahkan perkara, tetapi kadangkala kursus anda didiskaunkan dengan ketara oleh mereka. Ini akan memberi kesan kepada jumlah wang pasif anda. Sebaliknya, anda boleh mempunyai kawalan ke atas harga jika anda menjual melalui website sendiri. Oleh itu, anda tidak perlu melepaskan margin keuntungan anda hanya kerana orang lain menawarkan harga yang lebih rendah.

7. Post kandungan sponsor di Instagram

Anda mungkin ingin mencuba menghasilkan kandungan sponsor jika anda mempunyai jumlah pengikut Instagram tertentu. Kandungan tersebut adalah tentang mempromosikan barang atau perkhidmatan (selalunya yang dimiliki oleh pihak penaja). Penaja membayar penerbit untuk menghasilkan dan menyebarkan kandungan yang mengiklankan syarikat mereka. Meningkatkan pengikut Instagram anda adalah kunci untuk mendapatkan tajaan yang lebih tinggi.

Selain itu, anda harus menyiarkan kandungan secara konsisten supaya penaja tahu perkara yang dapat dijangkakan. Penaja lebih minat kepada penerbit kandungan yang berkaliber tinggi pada sesuatu subjek. Pastikan anda juga memasukkan alamat e-mel anda dalam bio Instagram. Apabila akaun anda semakin besar, anda boleh mengupah pembantu untuk menghasilkan sponsored post. Jadi, lebih banyak permintaan untuk sponsor post yang anda terima, lebih banyak hasil pasif yang boleh anda hasilkan.

8. Beli saham syarikat

Apabila meneliti sumber pendapatan individu terkaya di dunia, saham sememangnya memainkan peranan penting dalam akaun bank mereka yang luas dan tanpa had. Walaupun membeli saham adalah aktiviti yang agak pasif, penyelidikan yang perlu dibuat adalah aktif.

Walaupun Warren Buffett membaca 500 muka surat setiap hari, ini berbeza daripada buku cerita biasa. Dia menyemak laporan tahunan daripada syarikat. Oleh itu, dia dapat memahami prestasi syarikat melalui ini sebelum melabur. Pertimbangkan idea pendapatan pasif ini jika anda boleh mengikuti perubahan pasaran dan perniagaan.

9. Sewakan bilik tambahan

Anda boleh menyewa bilik di apartmen anda jika tiada sesiapa yang tinggal. Anda boleh menemui orang yang mencari penginapan mereka melalui website seperti Airbnb. Memandangkan hotel biasanya lebih mahal, menawarkan bilik tambahan anda di Airbnb akan menghasilkan pendapatan pasif yang bagus.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa persediaan terlibat dalam menjadi hos Airbnb. Sebelum menyenaraikan bilik anda untuk disewa, anda mungkin perlu membaiki atau mengubahsuainya. Anda boleh menggunakan pengurus hartanah sambilan untuk membuat penyenaraian dan menjaga rumah anda untuk menjadikannya pasif. Walau bagaimanapun, ingat bahawa mereka akan mengenakan yuran bulanan sebanyak 8% hingga 10% daripada sewa bulanan yang diterima.

10. Menjadi pengiklan affiliate

Salah satu sumber pendapatan pasif terbaik hari ini adalah pengiklanan affiliate. Kelebihannya ialah semua jenama utama mempunyai program affiliate, jadi anda boleh menjual barangan popular dan membuat wang yang lumayan.

Kelemahannya ialah anda hanya dibayar komisen apabila jualan dibuat. Sebagai contoh, program gabungan Shopee membolehkan anda memperoleh sehingga 9.1% komisen jualan.

Oleh itu, sebelum anda memulakan, anda harus menyelidik program pengiklanan affiliate. Cara paling menjimatkan untuk mendapatkan komisen affiliate berulang tanpa melabur dalam pengiklanan biasanya melalui blog.

11. Jual video anda

Mengambil telefon anda dan rekod boleh menjadi idea yang baik jika anda sering mendapati diri anda berada di tengah-tengah drama dan keseronokan. Anda mungkin boleh memperoleh pendapatan pasif dengan melakukan itu.

Website berita mungkin membeli video yang anda miliki. Jika video itu berjaya, anda boleh memperoleh sedikit wang secara konsisten selama beberapa minggu, bulan atau tahun.

Menghadiri acara awam seperti perhimpunan, demonstrasi dan perayaan ialah cara paling mudah untuk mengambil bahagian dalam tindakan itu. Di mana sahaja terdapat cerita, terdapat peluang untuk menjual kandungan anda. Selain itu, jika anda cemerlang dalam membuat video lucu, syarikat media akan membayar anda untuk menghasilkan viral video dan memberi anda potongan keuntungan mereka.

12. Buat channel YouTube

Sumber hasil pasif yang sentiasa berterusan ialah YouTube. Anda akan mendapati bahawa anda boleh menjana pendapatan berulang daripada channel YouTube melalui sponsor video dan hasil iklan.

Kunci untuk membina channel YouTube yang berjaya ialah menghasilkan video baharu secara konsisten dalam tempoh yang panjang. Pastikan setiap video yang anda terbitkan adalah berkualiti tinggi dan menarik perhatian penonton. Manfaat daripada pendapatan pasif akhirnya akan mula membuahkan hasil jika anda tabah.

13. Jual gambar anda

Walaupun menjadi seorang jurugambar mungkin kelihatan seperti pekerjaan dengan gaji tetap, itu bukan semestinya. Fotografi adalah salah satu daripada banyak sumber pendapatan untuk jurugambar. Mereka juga menjualnya.

Anda boleh memperoleh banyak wang dalam industri fotografi dengan menjual karya anda di website gambar stok, dalam majalah, dan dengan membuat cetakan kanvas untuk pelanggan anda. Kamera yang baik ialah semua yang anda perlukan untuk bermula.

Kini, anda juga boleh menggunakan smartphone untuk mengambil gambar yang cantik. Untuk mendapatkan wang dalam bentuk royalti, ambil gambar berkualiti tinggi dan senaraikannya di website fotografi seperti Unsplash.

14. Buat ebook

Sesiapa sahaja yang mempunyai ilmu mengenai sesuatu topik boleh menerbitkan e-buku untuk berkongsi pengetahuan mereka dengan orang lain. Anda tidak perlu melakukannya sendiri. Dengan menggunakan website seperti Upwork, anda boleh mencari editor buku dan pengarang yang boleh membantu anda dengan mudah.

Untuk menjadikan e-buku anda boleh diakses oleh pembaca, anda boleh menerbitkan di Amazon Kindle. Sesetengah pemasaran juga diperlukan untuk mencapai seramai mungkin orang. Kebanyakan pengarang yang menerbitkan e-buku biasanya memperoleh pendapatan melalui bilangan bacaan online dan jualan dalam Kindle.

15. Buat dan jual produk digital

Aset media yang pelanggan tidak boleh sentuh secara langsung dikenali sebagai produk digital. Biasanya, mereka datang dengan kandungan yang boleh dimuat turun, termasuk buku audio, PDF, templat dan plug-in.

Produk digital mempunyai margin keuntungan yang besar kerana tiada perbelanjaan untuk inventori atau penyimpanan. Aset hanya dibuat sekali dan anda boleh menjualnya berulang kali. Kuantiti yang boleh anda jual adalah tidak terhad.

If you want to sell your digital goods online, you can use Shopify to start an online store. Shopify can automate your selling process and enable you to achieve selling things passively.

16. Buat dan jual trek muzik

Mengapa tidak menggunakan kemahiran muzik anda jika ada? Membuat trek muzik untuk digunakan oleh orang lain ialah kaedah yang baik untuk mendapat wang tambahan.

Jika anda ingin membuat lagu lengkap dan menjana wang tunai pasif melalui royalti, anda boleh melesenkan lagu anda di website seperti SoundCloud dan Audiosocket. Apa yang anda perlu lakukan adalah melakukan penyelidikan pendengar untuk menentukan jenis muzik yang paling popular.

Dari sana, anda boleh mula membuat muzik anda dengan pantas. Anda tidak pernah tahu; ia mungkin berkembang menjadi sesuatu yang lebih besar. Jika anda ada minat untuk production muzik, anda boleh bereksperimen dengan pelbagai produk muzik, daripada intro dan outro kepada album lengkap dan mashup. Trek muzik anda juga boleh dijadikan sebagai pembuka podcast atau jingle.

17. Iklan pada kenderaan anda

Dengan hanya memandu kereta anda di sekitar bandar, anda boleh mendapat sedikit wang tunai tambahan. Hubungi firma pengiklanan profesional, dan mereka akan menilai corak pemanduan anda, termasuk ke mana anda pergi dan sejauh mana perjalanan anda. Agensi akan “membungkus” kereta anda dengan iklan tanpa sebarang perbelanjaan jika anda dipilih sebagai salah satu pengiklan mereka. Mereka lebih suka kenderaan baharu, dan pemandu yang mempunyai rekod pemanduan yang baik.

18. Sewa kereta anda

Anda boleh menyewa kereta anda seperti cara anda mengiklankan rumah anda. Kereta anda boleh menjana wang tunai semasa anda tidak menggunakannya, dan boleh menjadikannya pasif pendapatan.

Anda boleh menyenaraikan kereta anda untuk disewa di Trevo, dan apabila seseorang menyewanya, anda hanya perlu mengatur pertemuan dengan menyerahkan kereta tersebut. Perkara yang menarik tentang Trevo adalah anda mungkin menjana pendapatan yang berbeza daripada yang lain kerana ia berdasarkan lokasi dan jenis kenderaan anda!

Kembangkan kewangan anda dengan idea pendapatan pasif ini

Pendapatan anda boleh meningkat dengan ketara, dan jurang yang ditinggalkan oleh pekerjaan 9 hingga 5 boleh diisi oleh pendapatan pasif. Idea dalam senarai ini boleh membantu anda jika anda ingin menambah sumber pendapatan lain untuk menjamin masa depan kewangan anda.

Anda akan mendapati bahawa wang boleh dibuat dalam semua sektor ini, sama ada anda ingin melabur dalam loker dobi, menubuhkan perniagaan dropshipping, atau menjual produk digital. Yang paling penting ialah bermula sahaja dan pendapatan pasif akan menyusul kemudian.

pilihan editor